Aligis.pl

Doradztwo dla firm rodzinnych / sukcesja

Sukcesja w firmie umożliwia płynne przekazanie sterów biznesu, zapewniając ciągłość i stabilność na rynku. Jest to kluczowy element planowania długoterminowego, gwarantujący trwałość i rozwój firmy. 

Oferujemy dedykowany pakiet usług doradczych wspierający firmy rodzinne w sukcesji czy profesjonalizacji biznesu. Pomożemy w opracowaniu planu działania, do którego dobierane są odpowiednie rozwiązania w zakresie zmian modelu zarządzania przedsiębiorstwem.

Sukcesja w firmie obejmuje kilka kluczowych etapów, które są niezbędne dla płynnego i skutecznego przekazania władzy oraz zapewnienia trwałości przedsiębiorstwa. Przygotowanie się do sukcesji wymaga wczesnego planowania i odpowiedniego przygotowania.

Etapy procesu sukcesji w firmie

1. Stworzenie planu sukcesyjnego, wskazanie potencjalnych następców oraz zasady przekazania władzy.

Określenie i uporządkowanie ról poszczególnych członków rodziny w firmie, wypracowanie zasad, czyli „fundamentu rodziny biznesowej”
W ramach planu sukcesyjnego powinny zostać określone również cele i strategie rozwoju firmy w oparciu o wizje, cele oraz możliwości organizacji,

Określenie sposobu przeprowadzenia sukcesji (członek rodziny, sprzedaż, MBO/MBI, zachowanie własności bez udziału w zarządzaniu), uzgodnienie pozycji właściciela, analiza kompetencji członków rodziny.

2. Przeprowadzenie audytu finansowego, prawnego celem analizy sytuacji firmy, jej zasobów finansowych, zobowiązań oraz wskazania potencjalnych ryzyk.

Zaplanowanie finansów po przeprowadzeniu sukcesji, wskazanie metod zwiększenia wartości biznesu, wpływu modelu zarzadzania na wartości firmy.

3. Profesjonalizacja zarządzania firmą, stworzenie struktury, procedur, procesów i zasada postępowania, gdyż sukcesorzy nigdy nie posiądą takiej wiedzy o firmie jak właściciel, który ją zbudował.

Przejście z zarzadzania ręcznego, opartego o intuicję na systemowe, wsparte wskaźnikami, odpowiedzialnością liderów i systemem kontrolingu.

4. Wypracowanie dokumentacji sukcesyjnej, celem zdefiniowania zasad przejęcia władzy i przekazania odpowiedzialności, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo prawne dla wszystkich stron.

Korzyści wynikające z dobrze przeprowadzonej sukcesji:

Stabilność i ciągłość prowadzonego biznesu – dzięki planowaniu sukcesji, zarządzanie biznesem może w płynny sposób przejąć powołana do tego osoba, co wpłynie na dalsze funkcjonowanie firmy, pomimo odejścia obecnego właściciela.
Kontynuacja misji, wizji i wartości firmy przez wyznaczone do zarządzania organizacją osoby.
Spójność w zakresie strategii biznesowej, kontynuacja obecnej strategii biznesowej, co pozytywnie wpływa na partnerów biznesowych firmy.
Wzrost zaangażowania kluczowych pracowników firmy przez zwiększenie poczucia ich bezpieczeństwa
Ograniczenie konfliktów, dobrze zaplanowana i odpowiednio komunikowana sukcesja, wprowadzenie systemu wartości, zapobiega potencjalnym kłótniom i podziałom w obrębie członków zespołu.
Skuteczne zarządzanie ryzykiem, identyfikacja potencjalnych zagrożeń w procesie, przekazania zarządzania.

Dane kontaktowe

Zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem formularza kontaktowego lub drogą tradycyjną.
Aligis, Tysiąclecia 4/4 97-500
Radomsko
Zarządzanie, sprzedaż
Piotr Skrzypczak
piotr.skrzypczak@aligis.pl
Kom. 667 634 440
Finanse i administracja

Formularz kontaktowy

Dołącz do naszego Zespołu

Jeśli myślisz o karierze w konsultingu, zaaplikuj do nas. Jak tylko otworzy się rekrutacja, odezwiemy się do Ciebie!